جایگاه فرشتگان مقرب الهی درادبیات عرفانی با تکیه براشعارمولوی،عطارو سنایی

پایان نامه
چکیده

بحث در مورد فرشتگان با توجه به تأکید فراوان قرآن و روایات اسلامی و شعر فارسی به ویژه ادبیات عرفانی ، از اهمیت به سزایی بر خوردار است . در این پژوهش سعی بر این است که مقایسه ای میان جایگاه فرشتگان در قرآن و روایات اسلامی با جایگاه آنان در ادبیات عرفانی صورت گیرد . به همین منظور اشعار سرآمد ترین شاعران عرفانی ، یعنی سنایی، عطار و مولوی مورد بررسی قرار گرفته و شعرهایی که در آن از فرشتگان مقرب الهی یاد شده ، جمع آوری و تدوین شده ، تصاویر شعری آن در فصلی جداگانه گنجانده شده است .فرشتگان دارای مراتب و اصناف گوناگونی هستند . در این میان فرشتگان مقرب الهی دارای بالاترین مراتب فرماندهی هستند و تعداد آنها چهارفرشته است که جبرئیل مشهورترین فرشته مقرب الهی است . پس از وی اسرافیل و میکائیل و عزرائیل به ترتیب دارای جایگاه والایی می باشند . شاعران عرفانی نیز با تأسی از آموزه های دینی خود حجم زیادی از اشعار خود را به جبرئیل اختصاص داده اند. اما از آن جا که مرگ از مهمترین موضوعات بشری است ، به عزرائیل بیش از دو فرشته دیگر پرداخته اند. میزان پردازش شاعران به این فرشتگان تقریباً مطابق با مسیر زمانی تکامل ادبیات عرفانی است و این بدان معناست که سنایی به طور محدود به این موضوع پرداخته،عطار آن را گسترش داده ، مولوی به صورت گسترده در اشعار خود از فرشتگان مقرب یاد کرده است . در زمینه ادبی از آنجا که اشعار این شاعران بیشتر جنبه تعلیمی دارد ، از آرایه های ادبی ساده بیشتر استفاده کرده اند و آرایه های پیچیده ای چون ایهام ، استخدام ، رمز و تشبیهات مضمر و مرکب کمتر در این اشعار مشاهده می شود . تشبیهات ساده و کنایه ها زود فهم است بیشترین آرایه هایی که در این بخش به کار رفته است تلمیح ، جناس ، مراعات نظیر ، تضاد و کنایه می باشد. کلید واژگان: فرشتگان مقرب ،ادبیات عرفانی، مولوی ، عطار و سنایی

منابع مشابه

ریخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی‌ تمثیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عرفانی با تکیه بر اشعار سنایی، عطار و مولوی

استفاده از تمثیل به عنوان یک صنعت بلاغی و همچنین یک شیوه استدلالی، روشی اساسی در ادبیات عرفانی ایران است. این رویه که ‌از دیرباز در ادبیات ایران‌ متداول بود در متون عرفانی ‌از اشعار سنایی آغاز شد، در اشعار عطّار تکامل یافت و در اشعار مولوی به نقطه اوج خود ­رسید. بررسی تمثیل­های عرفانی از دید «ریخت­شناسی» امکان تحلیل جامع ادبی، اجتماعی و عرفانی ‌آنها ر‌ا فراهم‌ می­کند و فرصتی‌ پدید می­آورد که کار...

متن کامل

اندیشه‌های عرفانی سنایی در بابِ دعا (با تکیه بر حدیقه الحقیقه)

عبادت، فطری و ذاتیِ انسان است. یکی از این عبادتها، دعا و نیایش است که هرکس ممکن است، نسبت بدان تلقّی و برداشتی متفاوت از دیگران داشته باشد؛ به همین جهت، دعا ممکن است عابدانه، زاهدانه یا عارفانه باشد. دعای عابدانه معمولاً با معامله‌گری و دعای زاهدانه با ترس و بیم همراه است؛ اما دعای عارفانه از آنجا که عاشقانه است، فی نفسه مطلوبیّت دارد و داعی با چنین نگرشی، دیگر منتظر برآورده شدنِ حاجت های خود؛ بخصوص...

متن کامل

صراط های آسمان مطالعۀ تطبیقی دو اثر عرفانی (سیرالعباد الی المعاد سنایی و کمدی الهی دانته)

سنایی غزنوی-شاعر قرن ششم- در سیرالعباد الی المعاد و آلیگیری دانته- شاعر ایتالیایی قرن پانزدهم میلادی- در اثر مشهور خود کمدی الهی، با استفاده از تمثیل های گوناگون و تأثیرشان بر روح، به آیین آخرت شناسی تأکیدی بیشتر دارند و در حقیقت، این دو اثر، آرمان شهر یا مدینۀ فاضله ای هستند که انسان کامل را توصیف می کنند.از آنجا که اساس داستان هر دو اثر، ماجرای روح است که از نوعی پدیده شناسی...

متن کامل

نمادهای جانوری نفس در متون عرفانی با تکیه بر آثار سنایی، عطّار و مولوی

نفسدر عرفان اسلامییکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث به شمار می‌رود. در کتاب‌های عرفانی، یکی از وظایف مهمّ سالک، در اختیار گرفتن زمام نفس دانسته شده است و سالک تا زمانی که گرفتار نفس است، نمی‌تواند به پایه‌های عالی کمال نائل آید. این نفس، خصلت‌های بسیار گوناگونی دارد و در وجود هر کس با توجّه به استعداد او، به گونه‌ای جدید خودنمایی می‌کند. نفس در ادبیّات عرفانی گاهی تجسّم و تجسّد یافته است و بر اساس...

متن کامل

صراط های آسمان مطالعۀ تطبیقی دو اثر عرفانی (سیرالعباد الی المعاد سنایی و کمدی الهی دانته)

سنایی غزنوی-شاعر قرن ششم- در سیرالعباد الی المعاد و آلیگیری دانته- شاعر ایتالیایی قرن پانزدهم میلادی- در اثر مشهور خود کمدی الهی، با استفاده از تمثیل های گوناگون و تأثیرشان بر روح، به آیین آخرت شناسی تأکیدی بیشتر دارند و در حقیقت، این دو اثر، آرمان شهر یا مدینۀ فاضله ای هستند که انسان کامل را توصیف می کنند.از آنجا که اساس داستان هر دو اثر، ماجرای روح است که از نوعی پدیده شناسی...

متن کامل

اسطوره خلقت در آثار عرفانی با تکیه بر حدیقه سنایی، الهی نامه عطار و مثنوی معنوی مولوی

در قران کریم و کتاب مقدس و بسیاری از داستان های اسطوره ای به امر خلقت و بخصوص آفرینش انسان از خاک اشاره شده است.اسطوره داستان آفرینش را به نمایش می گذارد و بدین ترتیب به حس کنجکاوی بشر در رابطه با آغاز جهان پاسخ می گوید. در هر سه مثنوی (حدیقه سنایی، الهی نامه عطار و مثنوی مولوی) مقصود و هدف از آفرینش جهان و موجودات ، انسان بوده است و هدف از آفرینش انسان عبادت و بندگی حضرت حق قلمداد شده است ، آف...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023